Overige

Borgen technische kennis en kunde grootste personele uitdaging

Technische organisaties maken zich niet alleen zorgen over het werven van bekwaam technisch personeel (24%), maar hebben ook kopzorgen over het borgen van technische kennis en kunde (31%). Dit blijkt uit de TechBarometer, een onderzoek van ROVC onder ruim 1200 respondenten uit de technische branche.

Het werven van technisch personeel en borgen van technische kennis zijn niet de enige personele uitdagingen. Ook de vergrijzing en uitstroom van oudere werknemers vormt een moeilijkheid (19%). Met deze uitstroom raken organisaties niet alleen vakbekwaam personeel kwijt, maar ook technische kennis en kunde. Zo’n 14% van de technische bedrijven ziet het aantrekken en selecteren van goed technisch personeel als een uitdaging. Een intern opleidingstraject kan hiervoor mogelijk een oplossing bieden.

 

Opleiden van technisch personeel

Er zijn al technische organisaties die zich bezighouden met het opleiden van personeel, voornamelijk om de kwaliteit van het werk te verbeteren (51%). Ook kan het opleiden van technische werknemers een goede voorbereiding zijn op de toekomst, wat bij 16% van de organisaties de belangrijkste reden is. Zo’n 9% van de organisaties investeert in het opleiden van personeel omdat het getuigt van goed werkgeverschap.  

 

Volgens John Huizing, directeur bij ROVC, is het zonde als kennis en kunde uit een organisatie verdwijnen zodra een werknemer vertrekt: “Hoe langer technici bij een organisatie werken, hoe meer kennis zij opbouwen. Deze kennis is onmisbaar voor bedrijven. Om te voorkomen dat er een kennislek ontstaat zodra een werknemer vertrekt, is het belangrijk dat er goede kennisoverdracht plaatsvindt én dat organisaties investeren in het technisch opleiden van hun bestaande personeel. Zo blijven het technische niveau én daarmee de kwaliteit van het werk hoog.

 

TechBarometer

Het rapport van de ROVC TechBarometer geeft inzicht in de relevante trends voor de techniek.

Meer artikelen van ROVC :

Borgen technische kennis en kunde grootste personele uitdaging


Technische organisaties maken zich niet alleen zorgen over het werven van bekwaam technisch personeel (24%), maar hebben ook kopzorgen over het borgen van technische kennis en kunde (31%). Dit blijkt uit de TechBarometer, een onderzoek van ROVC onder ruim 1200 respondenten uit de technische branche.

Opbouw practicum vormgegeven


Technisch opleider ROVC heeft haar practicum opnieuw ingericht. Festo Didactic, wereldwijde leverancier van leersystemen voor proces- en fabrieksautomatisering, levert een bijdrage aan de opbouw. ROVC heeft diverse leersystemen van Festo Didactic aangeschaft. Deze systemen worden gebruikt voor verschillende cursussen en trainingen, zoals PLC-besturingstechniek, PLC-techniek met CoDeSys-basis en PL


Koelers met minder koudemiddel →

Deze 3 pagina's vind je misschien ook wel interessant:

ent.nl/manager